Gäst / Emelie Wikström - Stylist

Det är jag som är Emelie Wikström, är 21 år gammal och kommer ifrån textilstaden Borås.  Under gymnasiet pluggade jag journalistik, jag drömde om att en dag få starta starta min egna modetidning eller skriva o arbeta på en tidning som Veckorevyn. Och nu, två år senare, driver jag min alldeles egna modeblogg på just deras sight, Veckorevyn.com. 
Efter studenten 2011 var jag säker på att jag (som säkert väldigt många andra med mig) skulle ta mitt pick o pack och bege mig upp mot Stockholm. Jag ville vara som Elsa i Sofi Fahrmans bok "Elsas värld" och vara Borås-tjejen som flyttade till huvudstaden för att förverkliga sin dröm om att få synas och bli ett namn i mode-Sverige. Men allt gick väldigt fort efter studenten, jag hade ett sommar-jobb i en klockbutik, men visste att jag ville söka mig något nytt mot hösten. Och som om någon hade hört mina tankar så fick jag veta att Nordens största modesite Nelly.com sökte en ny stylist. Och utan att tänka så ringde jag upp dem och sa att jag var den dom sökte. Vilket jag bara sa då jag inte hade en aning om vad eller vem det var de sökte. Men de trodde mig och jag fick komma på arbetsintervju. Och idag har jag varit omringad av vackra modeller, proffsigt branchfolk och alldeles för snygga kläder i två hela år. 
När jag berättar den här historien för folk så kan vissa tycka att jag har glidit på räkmackor eller bara haft en jäkla tur. Och i viss mån kan jag hålla med, inte att jag glidit på en räkmacka, men jag har haft lite tur. Att just jag satt med i samtalet där det pratades om att Nelly sökte en ny stylist tillexempel. Men det var fortfarande jag som sökte tjänsten, trodde på mig själv, och jag som gick på arbetsintervjun. 
Så till er som tvekar eller inte har tillräckligt med självförtroende för att uppfylla drömmar eller önskningar  - GÖR DET BARA! Tänk inte för mycket innan utan skicka iväg den där arbetsansökan, ring den där personen eller vad det nu är. Det enda du kan få är ett nej, och då är det bara att börja om och satsa igen. För är det något jag fått lära mig i den här branchen så är det att ta för sig, för det är många vassa armbågar och människor som vill åt samma håll. Och jag ska vara ärlig och säga att när jag började arbeta inom modebranchen så var mina armbågar mjuka som bomull, men med tiden så lär man sig att ta för sig. 
Så, vad innebär det att vara stylist? Vad en stylist är, det är olika för alla, men jag ser mig själv inför en plåtning som en konstnär som ska måla en tavla. Jag har en tydlig bild över hur jag vill ha slutresultatet och tillsammans med en fotograf, make up-artist/hårstylist och modell så ser jag till att det blir som jag vill. Jag har alltid varit kreativt lagd och vetat att jag velat arbeta med händerna, därför passar det här yrket mig perfekt. Och på Nelly.com får jag verkligen chansen att från att gå o tänka på en plåtning, försöka övertyga min omgivning och mina kollegor att göra den, och lyckas jag med det så ska jag leverera min idé på bästa möjliga sätt. Och det är just det som får mig att älska mitt jobb och aldrig känna söndagsångest - Jag har hittat vad jag brinner för och älskar att göra! 
 
Här hittar ni Emelies blogg
• Kategori: GästbloggareTaggar: blogg veckorevyn, emelie wikström, gästbloggare, inspirationsblogg, stylist mode, stylist på nelly.com, tips på gästbloggare; • Kommentarer (0)

Kommentera här: