GÄST / Camilla Björkman - Chefsredaktör

Jag heter Camilla Björkman, är 29 år och jobbar som chefredaktör på tidningen Driva Eget, Sveriges största oberoende småföretagartidning. Jag driver också två företag: ett i vilket jag håller föreläsningar och skriver böcker (min nya bok ”Skriv, sälj och bli lönsam – så lyckas du som frilansjournalist” kommer ut i augusti på Liber förlag) och ett i vilket jag driver tidningen Dentalmagazineten tidning som går ut till alla som jobbar inom tandvården. 

Allt började med att jag pluggade ekonomi i Uppsala och bestämde mig för att läsa en termin i London. Där dök kärleken upp i form av skrivandetJag bestämde mig för att sadla om till journalist, sökte in till journalistprogrammet på University of Westminster och blev kvar i tre år.

En sommar var jag utan sommarjobb – och pank. Efter ett antal misslyckade jobbsamtal till några mat- och klädbutiker bläddrade jag lite i min favorittidning Cosmopolitan. ”Det där kan väl jag också skriva!” tänkte jag kaxigt. Bam! En artikelidé var född – och under två dygn satt jag vaken och skrev på en artikel med den rafflande rubriken ”Varför tjejer faller för bad guys – och vad man kan göra åt det”. Jag intervjuade mina tjejkompisar och en psykolog jag hittat på nätet. Sen skickade jag artikeln till så många redaktörer jag bara kunde hitta. 

Nej efter nej droppade in och mitt självförtroende sjönk. Men så en dag fick jag ett mejl – från Cosmo. De ville köpa min artikel! Det var startskottet till en karriär som frilansjournalist, vilket jag försörjde mig på under resten av studietidenDet ledde också till att jag efter min examen fick jobb som redaktör på Cosmopolitan och flyttade hem till Sverige. 


Ett av mina mer glamourösa uppdrag – att intervjua artisten Katy Perry. 

Tiden på Cosmo var fantastisk, men efter ett och ett halvt år ville jag starta eget igen. Jag drog igång som frilansjournalist igen, samtidigt som jag drömde om att starta ett tidningsförlag. Så när jag fick höra talas om en tidning som var till salu blev jag eld och lågor. Att den råkade handla om tandvård, ett ämne jag inte kunde något alls om, viftade jag bort. ”Jag är journalist och vi skriver om allt möjligt”, tänkte jag. Sen klev jag in på banken, lånade upp mig på ett sex-siffrigt belopp – och slog till. 

Sen föll polletten ner. Vad i helvete hade jag gjort?! Aldrig i hela mitt liv hade jag väntat mig hur tufft det skulle vara, både med den ekonomiska risk som tidningen innebar och att göra en tidning inom just denna bransch. Med facit i hand var jag extremt naiv. Det tog ungefär två år och jag fick jobba väldigt hårt under en lång tid för att lyckas få ekonomi i det hela. Periodvis mådde jag kasstMen nu, tre år senare, rullar den på som smort. Sedan årsskiftet har jag sålt en del av tidningen och driver den numera tillsammans med tre delägare.   

Under tiden frilansade jag för Driva Eget, en tidning jag alltid älskat eftersom jag själv brinner för att driva företag. När grundaren och chefredaktören Anders Andersson förra året ville ha in en ny chefredaktör (för att själv kunna ägna sig mer åt att utveckla tidningen och sajten) fick jag jobbet. Nu har jag varit där sedan i januari och känner verkligen att jag har hittat rätt. 

 Tidningen Driva Eget – med mig och grundaren Anders Andersson uppe i hörnet.  

När Emma mejlade mig och frågade om jag ville skriva ett gästinlägg här skrev hon att jag kunde skriva om hur jag tagit mig dit jag är idag. Visst är det lite tur och tajming. Men framförallt tror jag att det handlar om hårt jobb och att inte ge sig. Jag är övertygad om att man kan göra nästan vad man vill, men man måste våga gå efter det. Vi människor har alltid tusen anledningar till att inte göra det vi drömmer om, det är nästan som inbyggt i oss. Därför tror jag att man måste utmana de där tankarnaSäga till sig själv: Okej, jag vill göra det här, så HUR ska det gå till? Sen gäller det att inte ge upp bara för att man springer på hinder eller till och med misslyckas kapitalt. Det låter som en klyscha, men det är ju av misstagen man lär sig. Dröm stort, var envis som f*n och håll huvudet högt under tiden – då fixar du det mesta. Lycka till! 

Följ mig gärna på någon av mina bloggar: 

Foto: Christian Gustavsson. 
• Kategori: GästbloggareTaggar: Camilla Björkman, chefsredaktör camilla björkman, driva eget, driva eget tidning, gästbloggare chefsredaktör; • Kommentarer (0)

Kommentera här: